Sikkerhed og hygiejne

Som led i at danne en tryk atmosfære på vores klinik i Rødovre hører opretholdelse af strenge, hygiejniske principper baseret på anbefalinger og krav fra Sundhedsstyrelsen, fra Styrelsen for patientsikkerhed, Statens Serum Institut og Miljøstyrelsen.

Ved alle procedurer anvender vi engangsartikler, hvor det overhovedet kan lade sig gøre. Efter hver behandling afvaskes alle instrumenter indledningsvis i en Miele desinfektions opvaskemaskine ved en temperatur på 93 grader, som udrydder bakterier, bakteriesporer, svampe, svampesporer, samt inaktiverer virus (hepatitis, HIV) ved damp.

Herefter bliver instrumenterne lagt ind i en autoklave, W & H Lisa, en vakuum autoklave, klassificeret i B-gruppen, der opfylder de strengeste krav til autoklavering (sterilisering). Alle instrumenter, der anvendes til rodbehandling, kirurgi og paradontosebehandling, pakkes ind eller bliver lagt i kassetter, hvorefter de bliver autoklaveret.

Alle boremaskiner (roterende instrumenter), bliver efter hver patientbehandling autoklaveret og eftersmurt i en autoklave fremstillet specielt til dette formål: DAC 2000, klassificeret i S-gruppen, designet til specielle formål. “En back-flush” proces før og efter autoklaveringen garanterer, at der ikke optræder luftlommer i instrumenterne og sikrer således steriliseringen – det vil sige, at alle mikroorganismer og vira (virus) udryddes.