Foruden den daglige forebyggende behandling, hvor tandbørstning og brug af tandtråd spiller en afgørende rolle, anbefales regelmæssig tandrensning og eftersyn af en professionel behandler for at opretholde en god mundhygiejne og sunde tænder.
En tandrensning er et eftersyn af dine tænder, hvor du samtidig får fjernet tandsted og plak og får pudset dine tænder. Formålet med tandrensningen er at fjerne bakterielle ophobninger på tandoverfladen og under tandkødet samt at forhindre og forebygge tandsygdomme. Behovet for tandrensnings er individuelt og du bør derfor tale med din tandlæge om hvor ofte du bør få foretaget en tandrensning. Nogle kan klare dig med en gang om året mens andre bør få det gjort 4 gange årligt. Hvor ofte du skal have renset tænder bestemmes ud fra en faglig vurdering og aftale med dig. Afhængig af dit behov placeres du i en rød, gul eller grøn patientgruppe defineret af Tandlægeoverenskomsten, der også definerer hvor meget tilskud du får. Du kan læse mere om rød, gul, grøn-ordningen her (Indsæt link til nederst på siden)

Hvad sker der, hvis jeg ikke får renset tænder?

Mangelfuld tandrensning vil have negative konsekvenser for din generelle mundhygiejne og vil kunne give problemer på et senere tidspunkt. Hvis ikke bakterierne fjernes forkalker de og bliver til tandsten eller plak, hvor bakterier kan gemme sig. Plak og tandsten sætter sig ikke kun på tænderne men også på tandkædet. Hvis ikke plak og tandsten fjernes med jævne mellemrum er der større risiko for tandkødsbetændelse, parodontose, og huller i tænderne (caries). En god mundhygiejne vil have positiv indvirkning på dit generelle helbred. Undersøgelser har vist sammenhæng mellem dårlig mundhygiejne og udvikling af lungebetændelse, hjerte-kar-sygdomme og diabetes.
Hvordan foregår en tandrensning?
En tandrensning vil typisk bestå at en grundig undersøgelse af din mund og tænder. Et led heri er at der tages røntgenbilleder – dog gøres dette alene med 1-2 års mellemrum. Dette gøres med formål at diagnosticere, forebygge og forhindre eventuelle fremtidige problemer. Herefter fjernes tandsten og plak. Til sidst vil dine tænder bliver pudset. Et typisk eftersyn vare 15-30 mi afhængig af den generelle mundhygiejne.

Hvad er huller i tænderne (caries)?

Huller i tænderne kaldes i fagsprog caries. De opstår ved en bakteriel infektion i tanden. Bakteriernes affaldsstoffer består af syre, der ætser emaljeoverfladen på tanden så der dannes små huller. Børstes tænderne ikke jævnligt så bakterierne fjernes kan det udvikle sig til caries. Caries er ofte resultatet af dårlig mundhygiejne og forkert kost. Spiser du meget stivelsesrig eller sukkerholdig kost er der større risiko for huller, da bakterierne omdanner kulhydraterne til syre som nedbryder tandens emalje. Huller i tænderne opstår typisk i de bagerste tænder, da kindtænderne bruges til at tykke maden og på den vis er mere udsat for syren i maden.

Smertefri behandling

Mange er af den opfattelse at et tandlægebesøg er forbundet med smerte og ubehag. Op mod 40 procent af befolkningen lider af en eller anden form for tandlægeskræk. Det er noget vi hos Tandlægerne Venge har stor respekt og forståelse for. Et tandlægebesøg behøver ikke være forbundet med smerte og vi gør alt fr at du skal få en tryg og behagelig oplevelse! I dag er det muligt at foretage de fleste tandbehandlinger smertefrit ved hjælp af lokalbedøvelse.